Wynagrodzenie kierowcy zawodowego, płaca minimalna kierowcy zawodowego, czyi fakty i mity w transporcie międzynarodowym i krajowym.
Pakiet Mobilności obowiązuje już od kilku dobry lat, natomiast w tym czasie narosło sporo faktów oraz mitów dotyczących wynagrodzeń kierowców. Część z nich wynika z niewiedzy samych kierowców jak i osób rozliczających, natomiast druga jest typowymi fałszywymi informacjami służącymi wyłącznie do budowania konfliktów na linii kierowca – pracodawca. Aby klarownie wyjaśnić fakty i mity najpierw należy omówić kilka pojęć jak wynagrodzenie kierowcy zawodowego, płaca minimalna kierowcy zawodowego czy też wynagrodzenie w oparciu o Pakiet Mobilności.
Czym jest wynagrodzenie kierowcy zawodowego?
Na wynagrodzenie kierowcy zawodowego składa się kilka różnych składników:
• Wynagrodzenie zasadnicze – podstawowe wynagrodzenie wynikające z umowy o pracę,
• Dodatki za nadgodziny lub ryczałt za nadgodziny – dodatki wynagrodzeniowe występujące w wynagrodzeniu kierowcy zawodowego w formie 50% lub 100% dodatku. Kiedy 50 % a kiedy 100%? 50 % dodatek w przypadku nadgodzin występujących w zwykły dzień roboczy, a 100 % dodatek w przypadku w pracy w godzinach nadliczbowych przypadających w nocy, w niedziele i święta oraz w dniu wolnym od pracy, który został udzielony pracownikowi w zamian za pracę w niedzielę lub święto.
• Dodatki za czas dyżurów – dodatki występujące w wynagrodzeniu kierowcy zawodowego. Dyżury 50% występują u kierowcy który pozostaje w gotowości do wykonywania pracy, przy czym jest to czas poza jego normalnymi godzinami pracy w danym zakładzie. (art. 9 Ustawy o Czasie Pracy Kierowców) oraz gdy kierowca pracuje w podwójnej załodze w trakcie gdy pierwszy kierowca prowadzi pojazd. Dyżury 100% występują gdy kierowca pozostaje w gotowości do podjęcia pracy poza normalnymi godzinami pracy w miejscu pracy lub innym miejscu ustalonym pomiędzy kierowcą, a pracodawcą.
• Dodatki z tytułu pracy w godzinach nocnych. W przypadku wynagrodzenia kierowcy zawodowego podobnie jak u zwykłego pracownika godzinny zostały uregulowane poprzez Kodeks Pracy. Kierowca w trakcie pracy w godzinach nocnych (ustalonych w regulaminie pracy lub obwieszeniu) otrzymuje 20% dodatek do wynagrodzenia za czas pracy w godzinach nocnych.
• Dodatek/wynagrodzenie z tytułu delegowania – kierowca otrzymuje dodatkowe wynagrodzenie w przypadku pracy podlegającej delegowaniu np. kabotaż na terytorium Niemiec, gdy jego podstawowe wynagrodzenie nie wystarcza do pełnego pokrycia wymaganej płacy minimalnej za czas pracy poza granicami Polski.
• Dodatek w formie premii regulaminowej lub uznaniowej – dodatki które powinny w przypadku wynagrodzenie kierowcy zawodowego zostać klarownie i jasno zdefiniowane w dokumentacji wewnątrzzakładowej
• Dodatek w formie nagrody – jest to dodatek o którym swobodnie decyduje pracodawca.
• Delegacja Polska – zwrot kosztów podroży służbowej na terenie RP.
Jest to fakt iż wynagrodzenie kierowcy jest skomplikowanie zawiera dużo elementów poza wynagrodzeniem zasadniczym. Natomiast znajomość przepisów i posiadanie profesjonalnego oprogramowania lub powierzenie zadania rozliczeń profesjonalnej firmie zewnętrznej pozwala na prawidłowe wyliczenie wynagrodzenia wraz z wszystkimi dodatkami.
Płaca minimalna kierowcy zawodowego – mit czy fakt?
W przepisach prawa pracy jak i Pakietu Mobilności nie znajdziemy nigdzie zapisów o wymaganej płacy minimalnej kierowcy zawodnego. Jest to mit ale wywodzący się głównie z błędnego przekonania iż każdy kierowca w międzynarodowym transporcie musi mieć wynagrodzenie na umowie nie niższe niż przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej tj. 8673 zł brutto na rok 2025. Z pewnością każdy kto rozlicza Czas Pracy Kierowcy nieraz usłyszał ze od stycznia 2025 r. musimy rozliczać wynagrodzenie w kwocie 8673 zł brutto. Nic bardziej błędnego. Limit ten służy wyłącznie do ustalania podstawy ZUS w oparciu tzw. Diety Wirtualne i Sanitariaty wynikające z Pakietu Mobilności. Dlatego nie jest powiedziane iż obowiązuje coś takiego jak płaca minimalna kierowcy zawodowego.
Podstawa prawna:
Ustawa O Czasie Pracy Kierowców
Kodeks pracy
Andrzej Cholewa
Ekspert ds. Rozliczeń Czasu Pracy Kierowców w firmie ANDCHOL