Dużymi krokami zbliża się 1 stycznia 2025, gdy nie tylko zmienia się wysokość wynagrodzenia kierowców, ale co ważniejsze w przypadku transportu międzynarodowego konieczność wymiany tachografów na wersję smart dla pojazdów rejestrowanych do czerwca 2019 roku.
Brak dofinansowania
Dofinansowania do wymiany ze strony Państwa nie będzie, co oznacza dla przewoźników, że z wymianą tachografów nie należy już zwlekać. Zostały już niespełna 2 miesiące do końca pierwszego terminu wymiany tachografów, a nie zamontowanie II generacji w pojeździe będzie oznaczać brak możliwości świadczenia usług w międzynarodowym transporcie drogowym.
Wymieniło tylko 15 procent
Na dzień dzisiejszy w Polsce działa 300 tys. pojazdów ciężarowych uprawnionych do wykonywania międzynarodowych przewozów rzeczy. W związku z tym, iż większość z nich została zarejestrowana po raz pierwszy przed sierpniem 2023 r. to tylko niewielka część została fabrycznie wyposażona w najnowsze tachografy wersji G2V2. Szacuje się, że jedynie około 45 tyś wymieniło dotychczas tachografy na najnowszą wersję. Co oznacza że jedynie około 15% pojazdów jest w tej chwili uprawnione do wykonywania przewozów międzynarodowych po 31 grudnia 2024 r.
Konsekwencje w najbliższym czasie
Wstrzymywanie się z wymianą tachografów do ostatniej chwili diametralnie wpłynie na wykonywanie transportu drogowego rzeczy jak i na rozliczenia wynagrodzeń kierowców. W Polsce uprawnionych warsztatów do wykonywania wymiany i kalibracji tachografów jest ok. 700, a wymiana jednego urządzenia trwa ok 3 godzin. Uwzględniając liczbę samochodów i możliwości przerobowe warsztatów, 31 grudnia nie wszystkie pojazdy wykonujące transport międzynarodowy będą miały zamontowane już tachografy w wersji G2V2.
Warto wspomnieć iż koszt wymianu tachografu można było zamknąć jeszcze w maju w kwocie 3,5 tyś zł, a dziś coraz częściej można spotkać ceny sięgające 5 – 6 tyś zł.
Natomiast oczekiwanie, że termin wejścia w życie obowiązku wymiany tachografów zostanie odwleczony w czasie nie ma większego sensu. Wyrok TSUE z dnia 04.10.2024 wprost wskazał, iż na zmianę terminu nie ma możliwości, a wykonywanie transportu drogowego pojazdem bez wymienionego tachografu do wersji G2V2 będzie skutkować mandatem karnym dla przedsiębiorcy w wysokości 10 tyś zł, a dla zarządzającego transportem 2 tyś zł.
Andrzej Cholewa
Ekspert ds. Rozliczeń Czasu Pracy Kierowców w firmie ANDCHOL