Charakterystyka pracy kierowcy samochodu ciężarowego powoduje, iż zdarza się, że kierowca wykonuje głownie przewozy na terenie Polski i sporadycznie realizuje kurs zagranicą. Jak w takiej sytuacji rozliczyć wynagrodzenie kierowcy ciężarówki zgodnie z Pakietem Mobilności? Co w sytuacji, gdy wynagrodzenie jest niższe niż przeciętne wynagrodzenie przewidywane na dany rok?
Pakiet Mobilności:
Zgodnie z zapisami Pakietu Mobilności oraz Ustawy o Czasie Pracy Kierowców powinniśmy zastosować zasady obliczania wynagrodzenia z zastosowaniem diet wirtualnych i sanitariatów. Co w sytuacji, gdy wynagrodzenie jest niższe niż przeciętne wynagrodzenie na dany rok (w 2025 roku – 8673 zł)? Z pomocą przychodzą Nam przepisy wcześniej wspomniana Ustawa o Czasie Pracy Kierowców, a zwłaszcza zapisy dotyczące zasad rozliczeń podatkowo - składkowych.
Obliczenie składki ZUS
Aby ustalić wysokość składek ZUS, należy zastosować zapisy art. 2 ust. 1 pkt 16 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. W przypadku pracowników zatrudnionych u polskich pracodawców, ale wykonujących pracę poza granicami Polski, których przychód jest wyższy niż prognozowane przeciętne wynagrodzenie na dany rok (w 2025 roku jest to kwota 8673 zł), część powyżej przeciętnego wynagrodzenia jest wyłączona z naliczania składek ZUS za równowartość diety z tytułu podróży służbowej.
W przypadku rozliczania wynagrodzenia kierowców ciężarówki wykonującego przewozy międzynarodowe przyjmujemy zgodnie z ustawą o CPK art 26g pkt. 1, że wysokość diety wirtualnej w wysokości 60 EUR za każdy dzień pracy służy wyłącznie do obliczeń podstawy oskładkowania. Kwotę ta ulega zmniejszeniu w zależności od czasu przebywania poza terytorium Polski: o 1/3 w przypadku pobytu do 8 godzin oraz ½ w przypadku pobytu ponad 8 godzin do 12 godzin.
Dochodzimy do konieczności określenia wysokości wynagrodzenia. W zależności od jego wielkości określamy możliwość stosowania odliczeń lub nie.
Jeżeli wynagrodzenie jest wyższe niż przeciętne wynagrodzenie prognozowane na dany rok w ten czasu możemy stosować w pełni zasady obniżające wysokość podstawy wymiaru składek, natomiast w przypadku, gdy wynagrodzenie kierowcy jest niższe niż przeciętne mieszczenie prognozowane wynagrodzenie, w ten czas:
• w trakcie wyliczania wynagrodzenia pracownika i określania jego wymiaru składek nie możemy stosować odliczeń w postaci równowartości diet zagranicznych za każdy dzień pobytu poza granicami kraju,
• jako podstawę wymiaru składek ZUS przyjmuje się faktyczne wynagrodzenie.
Obliczenie podatku PIT
Całkowicie odmiennie przedstawiają się obliczenia podatku PIT. W przypadku rozliczeń wynagrodzeń kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe podstawa do PIT niezależnie od jej wysokości ulega pomniejszeniu zgodnie z art 21. Ust. 1 ustawy o PIT o 30% diety określonej w przepisach o podróżach służbowych za każdy dzień pobytu poza granicami kraju, co dla kierowców oznacza kwotę 20 EUR/dzień.
Podstawa prawna:
Art 21. Ust.1 ustawy o PIT
art. 2 ust. 1 pkt 16 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe
art 26g pkt. 1 Ustawy o Czasie Pracy Kierowców
Andrzej Cholewa
Ekspert ds. Rozliczeń Czasu Pracy Kierowców w firmie ANDCHOL