Jak opisać przekroczenie czasu jazdy zgodnie z Pakietem Mobilności?
Jak już wspominaliśmy w poprzednich publikacjach tachograf jest to najważniejsze urządzenie rejestrujące wszystkie aktywności kierowcy. Więc zarówno czas jazdy kierowcy jak i czas pracy kierowcy jest w sposób automatyczny stale rejestrowany. Powołując się na rozporządzenie 561/2006 przypominamy podstawowe normy czasu jazdy dziennej czyli 9 godzin prowadzenia pomiędzy dwoma odpoczynkami dziennymi lub odpoczynkiem dziennym i tygodniowym oraz 10 godzin prowadzenia pojazdu dwukrotnie w ciągu jednego tygodnia. Jak wiemy z życia codziennego zdarzają się wyjątkowe sytuacje na drodze i nie zawsze kierowca może dotrzymać w/w norm. Co w takiej sytuacji? Z pomocą przychodzi art. 12 rozp. 561/2006 oraz dodatkowe wyłączenia wynikające z Pakietu Mobilności.
Dziś podpowiemy jak w opisać wyjątkowe odstępstwa od przestrzegania norm jazdy z pakietu mobilności. Sytuacje wyjątkowe i losowe mają to do siebie, że występują w najmniej spodziewanej chwili. Jak więc w wyjątkowych sytuacjach opisać na wydruku przekroczenie czasu jazdy zgodnie z pakietem mobilności? Pytanie to spędza sen z powiek wielu kierowców.
Na początku powinniśmy wyjaśnić czym jest art. 12 rozp. 561/2006 i jak pozwala opisać przekroczenie czasu jazdy z Pakietu Mobilności?
Pozwolę przywołać definicję z rozp. 561/2006 rozbudowaną w 2020 roku przez Pakiet Mobilności:
„Pod warunkiem że nie zagraża to bezpieczeństwu ruchu drogowego, w wyjątkowych okolicznościach kierowca może także odstąpić od art. 6 ust. 1 i 2 oraz art. 8 ust. 2, przekraczając dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie jedną godzinę, aby dotrzeć do centrum operacyjnego pracodawcy lub swojego miejsca zamieszkania w celu wykorzystania tygodniowego okresu odpoczynku”
„Na tych samych warunkach kierowca może przekroczyć dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie dwie godziny, pod warunkiem że wykorzystał on przerwę trwającą nieprzerwanie 30 minut bezpośrednio przed tym dodatkowym czasem prowadzenia pojazdu niezbędnym, aby dotrzeć do centrum operacyjnego pracodawcy lub swojego miejsca zamieszkania w celu wykorzystania regularnego tygodniowego okresu odpoczynku”
Z powyższej definicji wynika iż kierowca zgodnie z Pakietem Mobilności może, jeżeli nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego jak i jest to sytuacja wyjątkowa, powołując się na art. 12 rozp. 561/2006 rozbudowany przez Pakiet Mobilności przekroczyć czas jazdy dziennej i tygodniowej w celu dojazdu do bazy lub miejsca zamieszkania.
Przede wszystkim kierowca musi pamiętać o kilku podstawowych zagadnieniach:
1. W zależności ile będzie wynosić przekroczenie czasu jazdy kierowca będzie zobligowany do odebrania dodatkowej przerwy 30 minutowej po zakończeniu podstawowego czasu jazdy,
2. Przedłużenie czasu jazdy dziennej służy wyłącznie tylko do dojazdu do bazy przedsiębiorstwa lub miejsca zamieszkania na odpoczynek tygodniowy, dojazd do miejsca rozładunku lub na odpoczynek dzienny nie jest podstawą do zastosowania zagadnień oraz opisu przekroczenia czasu jazdy z pakietu mobilności.
3. Kierowca może maksymalnie przekroczyć czas jazdy o 2 godziny pod warunkiem zastosowania dodatkowej przerwy trwającej 30 minut (polecamy 45 minut), odebranej po zakończeniu podstawowego czasu jazdy.
4. Kierowca zarówno w przypadku przedłużenia jedno jak i dwugodzinnego jest zobligowany do zweryfikowania czy dodatkowy czas prowadzenia jazdy nie spowoduje przekroczenia cyklu jazdy bez przerwy czy 4,5h jazdy, jeżeli tak to należy odebrać wpierw przerwę 45 minutową.
5. Przekroczenie czasu może skutkować przekroczeniem czasu pracy co również należy opisać na wydruku, natomiast przekroczenie czasu pracy jest możliwe wyłącznie dla pojedynczej obsady.
6. Zasady zjazdu na odpoczynek tygodniowy dotyczy wszystkich kierowców, zarówno z transportu międzynarodowego jak transportu krajowego.
7. Podstawą do nieukarania kierowcy który wykonuje zjazd na odpoczynek tygodniowy zgodnie z Pakietem Mobilności jest opisanie przekroczenia czasu jazdy z pakietu mobilności na wydruku.
Zatem jak opisać przekroczenie czasu jazdy pakietu mobilności zgodnie z art. 12 rozp. 561.2006?
Kierowca musi uwzględnić dwa wydruki:
• Pierwszy opisujący planowane przekraczanie czas jazdy z pakietu mobilności – wykonywany w chwili gdy skończony zostaje normalny czas prowadzenia kierowcy.
• Drugi opisujący faktyczne przekroczenie czasu jazdy z pakietu mobilności – wykonywany po dojeździe na bazy lub miejsca zamieszkania.
Kierowca przewozi i okazuje kontrolującemu wydruki zgodnie z Pakietem Mobilności przez 56 dni, a po tym czasie przekazuje pracodawcy.
Podstawa prawna:
Art. 12 rozp. WE 561/2006
Andrzej Cholewa
Ekspert ds. Rozliczeń Czasu Pracy Kierowców w firmie ANDCHOL