Jak opisać przekroczenie czasu jazdy na wydruku?
Tachograf to jedno z najważniejszych urządzeń zamontowanych w pojazdach dla kierowcy. Urządzenie w pełni rejestrujące czas pracy kierowcy jak i jego czas prowadzenia pojazdu. Od jego prawidłowego działania będzie zależało bezpieczeństwo kierowcy jak i innych uczestników ruchu drogowego. Stąd aby upewnić się, że kierowca w pełni przestrzega zasady i normy prowadzenia pojazd, inspektorzy mają prawo do zażądania od kierowcy udokumentowania ostatnich 56 dni pracy. W tym wypadku oczywiście wymaganym potwierdzeniem będą zapisy z urządzenia rejestrującego tzn. z tachografu jak i karty kierowcy lub tarczki analogowej. W ten czas Inspektor wykona analizę zapisanych danych w urządzeniu rejestrującym i ustala czy wystąpiły przekroczenia czasu pracy lub przekroczenia czasu jazdy.
W dzisiejszej publikacji podpowiemy jak w opisać wyjątkowe odstępstwa od przestrzegania norm czasu pracy i czasu jazdy. Przecież sytuacje w których nie możemy dotrzymać norm jazdy i pracy, a tym samym występuje przekroczenie czasu jazdy jak i przekroczenie czasu pracy występują na porządku dziennym. W wyjątkowych sytuacjach jak opisać przekroczenie czasu jazdy na wydruku? To częste pytanie które pada ze strony kierowców i spedytorów. Jak wiemy normy czasu pracy kierowcy na dzień jak i normy czasu jazdy kierowcy zostały uregulowane poprzez rozporządzenie 561/2006 i również w tymże rozporządzeniu zawarto rozwiązanie na nieprzewidzianie sytuacje na drodze. Pomocą w opisach przekroczeń czasu pracy będzie art. 12 rozp. 561/2006.
Zatem czym jest art. 12 rozp. 561/2006 i jak pozwala opisać przekroczenie czasu jazdy?
Pozwolę przywołać definicję z rozp. 561/2006, zatem „Pod warunkiem, że nie zagraża to bezpieczeństwu drogowemu oraz umożliwia osiągnięcie przez pojazd odpowiedniego miejsca postoju, kierowca może odstąpić od przepisów art. 6-9 w zakresie niezbędnym dla zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu lub ładunku. Kierowca wskazuje powody takiego odstępstwa odręcznie na wykresówce urządzenia rejestrującego lub na wydruku z urządzenia rejestrującego, albo na planie pracy najpóźniej po przybyciu do miejsca pozwalającego na postój”
Uwzględniając powyższe kierowca w sytuacji nieprzewidzianej może odstąpić od norm czasu prowadzenia pojazdu (art.6), przerw w prowadzeniu pojazdu (art.7), dziennego i tygodniowego odpoczynku (art.8) i czasu przeprawy promem lub pociągiem (art.9)
Jak opisać przekroczenie czasu jazdy na wydruku zgodnie z art. 12 rozp. 561.2006?
Przede wszystkim zgodnie z stanem rzeczywistym. Sytuacja nie powinna być znana kierowcy wcześniej i przekroczenie nie powinno stanowić skutku błędnego planowania pracy, a kierowca powinien sporządzić wydruk i opis naruszenia niezwłocznie – na pierwszym bezpiecznym miejscu pozwalającym na zatrzymanie i wykonanie tej czynności.
Przykładowy opis przekroczenia czas jazdy
W związku z wypadkiem i utrudnionym przejazdem na autostradzie A1 w okolicach zjazdu Pyrzowice Lotnisko (kierunek Łódź) nie miałem możliwości dotrzymania wymaganych terminów przerw w prowadzeniu pojazdu wynikających z art. 7 rozp. 561/2006 – przekroczyłem powołując się na art. 12 rozp. 561/2006 czas jazdy bez przerwy o 20 minut w celu dojazdu do pierwszego wolnego miejsca postojowego jakim był MOP Woźniki Wschód. 31.01.2025 Jan Kowalski
Kierowca również powinien pamiętać, iż wydruk z tachografu i inne adnotacje przechowuje w pojeździe i okazuje kotrolującemu na drodze przez 56 dni, a pot tym okresie przekazuje wydruk swojemu pracodawcy.
Andrzej Cholewa
Ekspert ds. Rozliczeń Czasu Pracy Kierowców w firmie ANDCHOL